Heeft u plannen om uw medewerkers ook na de Corona crisis meer vanuit thuis te laten werken?

Steeds meer bedrijven denken serieus na over de voor- en nadelen van thuiswerken van werknemers na de coronacrisis. Het thuiswerken lijkt een vaste waarde te krijgen in onze toekomstige werkomgeving. Als bedrijf kan je, misschien wel moet je, nu een afweging maken over  voor- en nadelen. Ook de overheid ziet voordelen in thuiswerken. Met name de klimaatdoelstellingen spelen hierbij een belangrijke rol. Maar het is ook een reactie op het geluid dat veel werknemers die nu thuiswerken zich melden met lichamelijke klachten als rugpijn, nekklachten en hoofdpijn vaak omdat de juiste werkplekinrichting niet altijd aanwezig is. En dus komt de overheid de werkgever tegemoet.

Eenmalige verhoging vrije ruimte werkkostenregeling

In verband met de huidige situatie rondom het corona visus is voor 2020 is de vrije ruimte van 1,7% voor de eerste € 400.000,- van de loonsom per werkgever eenmalig verhoogd naar 3%. Voor het bedrag boven € 400.000,- blijft dat 1,2%. De verhoging is dus maximaal € 5.200,- Dat biedt u mogelijkheden om wat extra’s te doen voor uw werknemers in deze moeilijke tijd, om een ergonomische thuiswerkplek onbelast mee  te vergoeden.

Hierbij gaat het dan bijvoorbeeld om een ergonomisch bureautafel en ergonomische bureaustoel, maar ook om goede werkplekverlichting. Deze Arbovoorzieningen in de werkruimte thuis zijn onbelast als deze volgen uit uw verplichtingen vanuit de Arbowetgeving. Belangrijk is dat u geen eigen bijdrage van de werknemer vraagt en dat de inrichting van de thuiswerkplek is opgenomen in uw Arbo jaarplan en risico evaluatie.

Duidelijke afspraken maken met uw werknemer.

Als bedrijfsfysiotherapeut spreken we dagelijks met werkgevers en werknemers die vragen hebben rondom lichamelijk belasting en arbeid. Daarbij gaat het heel vaak over de inrichting van een werkplek. Echter tijdens het proces wordt altijd duidelijk hoe belangrijk ook de factor gedrag van de gebruiker is. Ook weten we al langer vanuit de wetenschap dat het voorkomen van klachten het meest succesvol is als de werknemer ook wil kijken naar eigen gewoontes en gedrag. Uiteraard moeten de middelen waarmee gewerkt worden een minimale standaard hebben, zoals in Nederland bijvoorbeeld de Nederlandse Praktijkrichtlijn 1813 (NPR1813) waarin een aantal minimale afmetingen van meubilair worden aanbevolen. 

Het is daarom van belang dat als u als werkgever besluit dat thuiswerken voor uw bedrijf een meerwaarde heeft dat u goede afspraken maakt met de medewerker. Denk hierbij niet alleen wat u als werkgever verwacht als output, maar ook over werk- en rusttijden, werkwijzen en verantwoordelijkheid over gezondheid. Denk ook na over hoe u met uw medewerker afspraken maakt over hoe u als werkgever inzicht krijgt in de daadwerkelijke werkruimte. U heeft deze verplichting namelijk vanuit de Arbowetgeving en met name bij het ontstaan van klachten kan dit een belangrijke rol spelen.

De bedrijfsfysiotherapeut

Een register bedrijfsfysiotherapeut kan u hierbij ondersteunen. Zij bezitten de kennis over het lichamelijk functioneren, de Arbowetgeving en de ergonomische richtlijnen. En zij zijn BIG geregistreerd, wat betekent dat ze volgens onder andere de strenge privacywetgeving werken vanuit de zorg. Hiermee kan ook de medewerker erop vertrouwen dat alleen die informatie die voor de werkgever bedoeld is, met toestemming van de medewerker, aan de werkgever wordt gecommuniceerd. Dit geeft uw medewerker vertrouwen en samen met de bedrijfsfysiotherapeut krijgt u inzicht in de risico evaluatie bij thuiswerken.

Heeft u interesse om met ons naar de mogelijkheden voor uw bedrijf te kijken, neem dan gerust contact op.

De waardering van ergonomiewebshop.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.2/10 gebaseerd op 49 reviews.
WhatsApp Advies via WhatsApp